ගාමිණි-බ්‍රැන්ඩෝ එක්කොට මයික් විල්සන්-සත්‍යජිත් රායි හදන්න ගිය අවතාර්

අගෝස්තු 22, 2019

සරසවිය කතු මඬල යනු සැබැවින්ම සරසවියක් බඳුය. වරෙක රස ගුලාවකි. වරෙක දැනුම් සාගරයකි. ඒ සම්ප්‍රදාය කතුවරයාගෙන් කතුවරයාට උරුම වූවෙකැයි පුවත්පතේ වැඩිකල් සේවය කළෝ කියති. අප ජ්‍යෙෂ්ඨ නියෝජ්‍ය කර්තෘ ආචාර්ය නුවන් නයනජිත් වරෙක සඳහන් කළ ආකාරයට මෙරට බිහි වූ සිනමා කලා පුවත්පත් 120ක් අතරින් වසර 57ක් සපුරන එකම කලා පුවත්පත සරසවිය වන්නේ ද ඒ නිසා විය හැකිය. ඇතැම් විට අප කුමන බරපතළ ලිපියක් ලියමින් සිටියද කතුවරයාගේ කතාවට සවන් දිය යුතුය. ඒසේ නොවුවහොත් නමින් අමතා කතාව අසන්නට සැලැස්වීම ඒ කතු පරපුරේ සිරිතකි. අපේ වත්මන් කර්තෘ අරුණ (ගුණරත්න) සොයුරා‌ගේ ද ඒ පුරුද්ද නිසා සිය ලිපි සඳහා නව තොරතුරක් ලද විගස එහි අලගිය මුලගිය තැන් මුල මැද අග කලණ වූ ආකාරයෙන් විස්තර කිරීම ද අප අසා සිටිය යුතු වේ. මුෂ්ටිය රකින්නන් බහුල සමාජයක දැනුම බෙදාදීමේ පිපාසාවේ පෙළෙන එවැනි මිනිසුන් ඇසුර ද සතුටට කරුණකි.

'අපේ සිනමා වත' ලිපි පෙළ වෙනුවෙන් අරුණ සොහොයුරා පුස්තකාලය පීරමින් පරණ පුවත්පත්වල තොරතුරු අවුස්සද්දී ඔහු දුටු ප්‍රවෘත්තියක් මෙසේ විය. 'ගාමිණි ජෝ බ්‍රැන්ඩෝ මයික් රායි චිත්‍රපටයේ'. 1967 නොවැම්බර් මස 15 වැනි දින සරසවිය පුවත්පතේම පළ වී තිබූ ඒ ප්‍රවෘත්තියෙන් කියැවුණේ අපේ සිනමා සක්විති ගාමිණි ‌ෆොන්සේකා සහ ප්‍රවීණ නළු ජෝ අබේවික්‍රම, මාලන් බ්‍රැන්ඩෝ නම් සුපිරි හොලිවුඩ් රංගන ශිල්පියා සමඟ එකම චිත්‍රපටයකට රංගනයෙන් දායක වන බවයි. චිත්‍රපටයේ අධ්‍යක්ෂවරයා ඉන්දීයාවේ බෙංගාලි සිනමාවේ කිරුළ දැරූ සත්‍යජිත් රායි ය. එහි නිෂ්පාදක මෙරට නමගිය කැමරා ශිල්පියකු වූ මයික් විල්සන් කෘතියේ පූර්ව නිෂ්පාදන කටයුතු සඳහා කල්කටාව බලා ඒදින පිටත් වීම ප්‍රවෘත්තිය පළ කිරීමට නිමිත්තයි. එහිදී මයික්ට එකතුවන රායි හොලිවුඩය බලා පිටත් වනුයේ 'අවතාර්' නම් වූ සිය තිර පිටපත හොලිවුඩ් නිෂ්පාදනයක් ලෙස අධ්‍යක්ෂණය කරමින් සංගීතය ද සැපයීමේ අරමුණෙනි. ලියා ඇති ආකාරයෙන්ම ප්‍රවෘත්තියේ ඉතිරි කොටස ඉදිරිපත් කළ හොත් මෙසේය.

'මයික් හා සත්‍යජිත් රායි නිෂ්පාදනය කරන අවතාර් චිත්‍රපටිය නිෂ්පාදනය වන සමාගම 'ඉන්ඩස් ජාත්‍යන්තර' නමින් හැඳීන් වෙයි. මිලි මීටර 70 වේ ප්‍රමාණයෙන් හා වර්ණයෙන් නිෂ්පාදනය වන මෙම චිත්‍රපටිය ලොව පුරා නගරවල තිරගත කරනු ඇත.

ගාමිණි ෆොන්සේකා, ජෝ අබේවික්‍රම, ටයිටස් තොටවත්ත, ශේෂා පලිහක්කාර, අනුර දිසානායක, හෙන්රි මල්දෙණිය ආදීහු මෙම චිත්‍රපටියට සම්බන්ධ වන ලාංකික පිරිස වනු ඇත්තාහ. ටයිටස් තොටවත්ත 'අවතාර්' සංස්කරණය කිරීමෙන්ද ජෝ හා ගාමිණි එහි රඟපෑමෙන්ද ශේෂා, අනුර සහ හෙන්රි එහි නිෂ්පාදන අංශයෙන්ද එයට සහභාගී වන්නාහ.

ජීවරාණි කුරුකුලසූරිය හා ලිස් විල්සන් ද මෙම චිත්‍රපටියේ ප්‍රධාන චරිත දෙකක් රඟපානු ඇතැයි ඉතා විශ්වාස කටයුතු මාර්ගයකින් දැනගන්නට ලැබී තිබේ.

හොලිවුඩ් සුප්‍රකට නළුවෙකු වන මාලන් බ්‍රැන්ඩෝ මෙහි ප්‍රධාන චරිතය රඟපායි. නොබෝදා මාලන් බ්‍රැන්ඩෝ කල්කටා නගරයට පැමිණියේ මේ පිළිබඳ අවසාන තීරණයකට බැසීම පිණිසය. මාලන් බ්‍රැන්ඩෝ, සත්‍යජිත් රායි හා මයික් විල්සන් අතර සාකච්ඡා මාලාවක්ම පැවැත්වූයේය. පසුව සියල්ලට එකඟත්වය දැක් වූ මාලන් බ්‍රැන්ඩෝ චිත්‍රපටියේ වැඩ ආරම්භ කරන ලෙස මයික්ට හා රායිට දන්වා හොලිවුඩ් බලා ගියේය.

මෙම සැප්තැම්බර් මස මුල් භාගයේදී පමණ චිත්‍රපටියේ වැඩ ආරම්භ කිරීමටද 1968 වර්ෂය තුළදී එය නිම කොට තිරගත කිරීමටද අදහස් කරන බව මයික් විල්සන් පැවසුවේය.

ශාන්ති නිකේතනය ඇතුළු ඉන්දියාවේ හා හොලිවුඩ් හි දර්ශන පටිගත කෙරෙන මෙම චිත්‍රපටියේ කැමරාව මෙහෙයවීම මයික් විල්සන් අතින් කෙරෙනු ඇත.'

ප්‍රවෘත්තිය පවසා නිම වූ පසු ඒ ඒ චරිත පිළිබඳ තොරතුරු හා රසකතාවලින් කර්තෘ මණ්ඩලය පිරී ගියේය.

"කොහොමද මාලන් බ්‍රැන්ඩොයි ගාමිණි ෆොන්සේකායි එකම ෂොට් එකට එනකොට?" එකෙකු අසයි. "එක්කො බ්‍රැන්ඩො ඉගෙන ගනී. නැත්නම් ගාමිණි." ලැබුණු එක් පිළිතුරකි. මේ අතර ලෝක සිනමා නාමාවලියේ අවතාර් නමින් බිහිවූයේ 2009 දී වැඩිම ආදායමක් ලබමින් ජේම්ස් කැමරොන් විසින් නිම වූ කෘතිය පමණක් බැවින් රායිගේ අවතාර් ට සිදු වූයේ කුමක්දැයි සෙවීමට මට සිත් විය.

සත්‍යජිත් රායි අවතාර් නමින් තිර රචනයකට පරිවර්තනය කරන්නේ 1962 වසරේ ඔහු විසින්ම බන්කුබාබූර් බන්ධු නමින් ලියූ විද්‍යා ප්‍රබන්ධයයි. අග්‍රගණ්‍ය සිනමාකරුවකු සේම රායි ළමා හා විද්‍යා ප්‍රබන්ධ ලේඛකයකු ලෙසද අතිශය ජනපි‍්‍රය ය. බන්කුබාබූර් බන්ධු නවසිය හැටේ දශකයේ බෙංගාලීන් අතර අතිශය ජනප්‍රියත්වයට පත් වූයේ රායි පවුලේම ළමා ප්‍රකාශනයක් වූ සන්දේශ් සඟරාවේ පළ වීමත් සමඟය. රායිගේ මිත්‍ර කවියකු වූ සුභාෂ් මුඛෝපාද්‍යාය සමඟ සංස්කරණය කළ එය 1913 උපේන්ද්‍රකිෂෝර් රායි චවුද්‍රි නම් රායිගේ මුත්තනුවන් ආරම්භ කෙරූවකි. බන්කු බාබුගේ මිතුරා ලෙස නම් කළ හැකි එය පාදක වනුයේ බෙංගාලයේ ඈත ගම්මානයක නෙළුම් පොකුණකට වැටුණු අභ්‍යවකාශ යානාවකි. ගැමියෝ එය පොළෝ ගැබෙන් මතු වූ පුදබිමක් යැයි සලකා වැඳුම් පිදුම් කරති. යානයේ සිටි මිස්ට ඇන්ග් නම් පිටසක්වළ ජීවියා තමන් මෙහි සිටින කෙටි කාලය තුළ ගමේ කුඩා කොළු ගැටයකු වූ හබා (බෙංගලි බසින් මැට්ටා හා සමාන තේරුමකි) සමඟ සිහිනයෙන් සම්බන්ධ වී ගම්මුන් හට විගඩම් කරයි. මේ පිළිබඳ උනන්දු වන ඉන්දීය ව්‍යාපාරිකයකු, කල්කටාවෙන් පැමිණි මාධ්‍යවේදියකු සහ ඇමෙරිකානු ඉංජිනේරුවරයකු කතාවට සම්බන්ධ වේ. ඇඟිලි තුනක් ඇති මේ පිටසක්වළයා සිය යානයෙන් එළියට එන අවස්ථාව විස්තර කරන ආකාරය රායිගේ අපදානය ලියූ ඇන්ඩෘ රොබින්සන් උපුටා දක්වන්නේ මෙසේය.

නෙළුම් පත් මත ඉතා වේගවත් කෙටි පියවර කීපයක් තබමින් ඉවුරට එන පිටසක්වළයා එහි පහළ පැතිරුණු තෘණ යායේ තියුණු පත්‍ර පරීක්ෂා කර බලා උණ පඳුරට පැන ගනී. එහි දී පිටසක්වළයාට කුඩා පැළයක් පෙනේ. ඔහුගේ ඇස් කහ පාට එළියකින් බැබළෙන්නට ගනී. ඔහු ඒ පැළය මතින් සිය අත්ල ගෙන යත්ම පැළය මලින් බර වී යයි. සිහින් මෘදු ඉහළ ස්වරයකින් ඇසෙන සිනා හඬ පිටසක්වළයාගේ සතුට නිසාය.

මේ තරම් සවිස්තර තිර රචනයක් රායි ඉංග්‍රීසි බසින් ලීවේ ලන්ඩනයේදී ස්ටැන්ලි කුබ්‍රික් 'ස්පේස් ඔඩිසි' සිනමා පටය රූපගත කරනු බැලීම‌ට ගිය ආතර් සී. ක්ලාක් හමු වීමෙන් අනතුරුවය. ක්ලාක්ගේ උනන්දු කිරීම මත සිය පිටපත කොලොම්බියා පික්චර්ස් වෙත එවන රායිට සමාගම සහාය දැක්වීමට තීරණය කළේ, අඩුම තරමින් පීටර් සෙලර්, මාලන් බ්‍රැන්ඩො සහ ස්ටීව් මැක් ක්වීන් වැනි සුපිරි තරු තුනක්වත් කෘතියට සම්බන්ධ කරගත යුතු බවද පවසමිනි. එසේම අවතාර් වෙනුවට එය දි ඒලියන් ලෙස නම් කිරීමටද සමාගම රායිව එකඟ කර ගත්තේය. එහෙත් ව්‍යාපෘතිය නොසිතූ අයුරින් ඇනහිටියේය. එසේ වූයේ ඇයි?

ලබන සතියේ දැනගනිමු

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
8 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.